Imkoniyati cheklangan bolalar uchun taʼlim
Maktabgacha ta'lim agentligi
Bilasizmi?

Avvalroq, bolalar rivojining  kompetensiyalari sohalarini e'lon qilgan edik, bugungi ruknimizda esa "Nutq, muloqot, o‘qish va yozish malakalari" sohasida ta’lim va tarbiya jarayoni yakunida 6-7 yoshli bolada qanday  kompetensiyalar shakllanishi lozimligi haqida ma'lumot beramiz. Bular quyidagilar: - ona tilini eshitadi va tushunadi; - ona tilida to‘g‘ri talaffuz, mos grammatik shakllar va turli gap tuzilmalaridan foydalanadi; - chet tilini o‘rganishga qiziqish bildiradi; - chet tili bo‘yicha dastlabki bilimlarini namoyish etadi; - badiiy adabiyotga qiziqish bildiradi; - so‘zning lug‘aviy ma’nosi, bo‘g‘inli va fonetik tuzilishi to‘g‘risida tasavvurga tushunchaga ega bo‘ladi; - gapning turli ma’no shakllarini mustaqil ravishda tuzadi va so‘zlab bera oladi; - ona tilida yozishning dastlabki malakalari va vositalaridan foydalanishni biladi. Eslatib o'tamiz:  Bugun sizga bolaning "Nutq, muloqot, o‘qish va yozish malakalari" sohasi kompetensiyalari haqida ma'lum qildik.  Keyingi ruknimizda esa bolaning "Bilish jarayonining rivojlanishi"  sohasi kompetensiyalari haqida ma'lumot beramiz. Kuting...    

Batafsil
Maktabgacha ta'lim agentligi
Toshkentda maktabgacha ta’lim tizimida bolalarning ilk yoshidan savodxonlik, ratsional ovqatlanish, gigiyena va sog‘lom turmush tarzi ko‘nikmalarini shakllantirishda kompetensiyaviy yondashuvni joriy etish mavzusidagi trening o'z ishini boshladi

Bugun Maktabgacha ta’lim tashkilotlari direktor va mutaxassislarini qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish institutida O‘zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim tizimida bolalarning ilk yoshidan savodxonlik, ratsional ovqatlanish, gigiyena va sog‘lom turmush tarzi ko‘nikmalarini shakllantirishda kompetensiyaviy yondashuvni joriy etish mavzusidagi trening o'z ishini boshladi. Unga ko'ra, trening kursining kun tartibi quyidagi mavzularni o'z ichiga oladi: 1-kun mavzusi: Katta yoshdagi auditoriyani o‘qitish, treningni samarali o‘tkazish va maktabgacha ta’lim pedagoglari uchun mentorlik (murabbiylik) qilish; 2-kun mavzusi: Pedagoglarga "Ilk Qadam" davlat o‘quv dasturi asoslarini o‘qitish; 3-kun mavzusi: Pedagoglarga maktabgacha yoshdagi bolalarda ilk yoshidansavodxonlikni rivojlantirish metodlarini o'rgatish; 4-kun mavzusi: Pedagoglarga maktabgacha yoshdagi bolalarning sog’lom jismoniyrivojlanishi va sog’lom turmush tarzi uchun ratsional ovqatlanish tamoyillarini o‘rgatish; 5-kun mavzusi: Maktabgacha yoshdagi bolalar sog’lom turmush tarzi amaliyoti vagigiyena ko‘nikmalarini rivojlantirish tamoyillarini pedagoglarga o‘rgatish; 6-kun mavzusi: Birinchi yordam ko‘rsatish. Treningdan ko‘zlangan asosiy maqsad: Maktabgacha yoshdagi bo‘lgan bolalarning nutq, muloqot, o‘qish va yozishmalakalarini rivojlantirish pedagogik metodikalarni, bolalarning ratsionalovqatlanish,va sog‘lom turmush tarzi ko‘nikmalarini oshirish yondashuvlarni, bolashaxsiga yo‘naltirilgan differentsial yondashuv asosida ta’lim-tarbiya berish bo‘yichatrenerlarning nazariy va amaliy kompetensiyalarni oshirish va ularni mustaqil samaralitrening va murabbiylik o‘tkazishga tayyorlashdan iboratdir. Eslatib o'tamiz: Loyiha  AQSh Qishloq xo‘jaligi vazirligi,  Maktabgacha va maktab ta’lim vazirligi huzuridagi Maktabgacha ta’lim agentligi hamda O‘zbekistondagi Mehribonlik Korpusi bilan hamkorlikda olib borilmoqda.

Maktabgacha ta'lim agentligi
Surxondaryoda "Ko'p tilli muqobil guruhlarda pedagogik yondashuvlar" mavzusidagi o'quv-treningga start berildi

O'zbekiston Respublikasi Maktabgacha va maktab ta'limi vazirligi huzuridagi Maktabgacha ta'lim agentligi tomonidan Birlashgan Millatlar Tashkilotining Xalqaro bolalar jamg‘armasi (UNICEF) hamkorligida Yevropa ittifoqining moliyaviy ko‘magi asosida "Surxondaryo viloyatida inklyuziv ta'lim, ijtimoiy xizmatlar va huquqiy yordamdan foydalanish imkoniyatlarini kengaytirish" loyihasini amalga oshirish yuzasidan 10-14-sentyabr kunlari Termiz shahrida "Ko'p tilli muqobil guruhlarda pedagogik yondashuvlar" mavzusidagi o'quv-amaliy treningga start berildi.  Ushbu treninglar UNICEF hamda Yevropa ittifoqi hamkorligida viloyatdagi afg'on bolalari va ehtiyojmand oilalar farzandlariga maktabgacha ta'lim uchun keng imkoniyatlar yaratish maqsadida inklyuziv ko'p tilli ta'limga yo'naltirilgan muqobil guruhlarda ta'lim-tarbiya jarayonini tashkil etishda maktabgacha ta'lim tashkilotlari pedagoglarining kasbiy salohiyatini oshirishga qaratilgan bo'lib, Yevropa Ittifoqining moliyaviy ko‘magida amalga oshirilmoqda.  5 kun davom etadigan trening jarayonlarida viloyatdagi inklyuziv ko'p tilli ta'limga yo'naltirilgan muqobil guruhlar mavjud bo'lgan maktabgacha ta'lim tashkilotlarining pedagoglari ishtirok etib, malakali xorijlik trenerdan yangi bilimlarni o'rganish barobarida qizg'in va noodatiy tarzda kechgan mashg'ulotlar orqali o'zaro tajriba almashishmoqda. Eslatib o'tamiz: Ushbu loyiha 2022-yilning sentyabr oyida o'z faoliyatini boshlagan edi.  Loyiha haqida batafsil ma'lumotlar - bu yerda: https://t.me/mdokanal/9178 

Maktabgacha ta'lim agentligi
Xalqaro hamkorlik doirasida tanlangan maktabgacha ta’lim tashkilotlarida inklyuziv ta’lim, ijtimoiy xizmatlar va huquqiy yordamdan keng foydalanishni ta’minlash loyihasi haqida

O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha va maktab ta’limi vazirligi huzuridagi Maktabgacha ta’lim agentligi tomonidan Birlashgan Millatlar Tashkilotining Xalqaro bolalar fondi (YUNISEF) hamda Yevropa Ittifoqi hamkorligida “Surxondaryo viloyatida inklyuziv ta'lim, ijtimoiy xizmatlar va huquqiy yordamdan foydalanish imkoniyatlarini kengaytirish” loyihasi amalga oshirilib kelinmoqda. Loyihani amalga oshirishda tashkil etiladigan 10 ta innovatsion inklyuziv koʻp tilli taʼlimga yoʻnaltirilgan muqobil qisqa muddatli maktabgacha taʼlim guruhlarning faoliyati uchun hududiy hokimiyat organlari tomonidan joylar bilan taʼminlash va xodimlarga mahalliy byudjet hisobidan ish haqini toʻlash hamda Xalqaro bolalar fondi (YUNISEF) tomonidan ajratilgan mablagʻlar hisobidan ushbu guruhlarni tashkil etish uchun ajratilgan boʻsh xonalarni taʼmirlash, ularni kerakli boʻlgan jihozlar, oʻquv-didaktik material va oʻyinchoqlar bilan taʼminlash hamda ushbu guruhlarda faoliyat yuritadigan pedagog xodimlarini oʻqitish koʻzda tutilgan. Shuningdek, loyiha Birlashgan Millatlar Tashkilotining Xalqaro bolalar fondi (YUNISEF) hamda Yevropa Ittifoqi hamkorligida Surxondaryo viloyatidagi afg‘on bolalari va ehtiyojmand oilalar farzandlariga maktabgacha ta’lim uchun teng imkoniyatlar yaratish maqsadida inklyuziv ko‘p tilli ta’limga yo‘naltirilgan muqobil guruhlarda ta’lim-tarbiya jarayonini tashkil etishda maktabgacha ta'lim tashkilotlari pedagoglarining kasbiy salohiyatini oshirishga qaratilgan bo‘lib, loyihada belgilangan mezonlar asosida Termiz shahri, Termiz va Muzrabot tumanlardagi maktabgacha taʼlim tashkilotlarida Innovatsion inklyuziv koʻp tilli taʼlimga yoʻnaltirilgan muqobil qisqa muddatli maktabgacha taʼlim guruhlari tashkil etilgan. O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha va maktab ta’limi vazirligi huzuridagi Maktabgacha ta’lim agentligi tomonidan Birlashgan Millatlar Tashkilotining Xalqaro bolalar fondi (YUNISEF) hamda Yevropa Ittifoqi hamkorligida “Surxondaryo viloyatida inklyuziv ta'lim, ijtimoiy xizmatlar va huquqiy yordamdan foydalanish imkoniyatlarini kengaytirish” loyihasini amalga oshirish yuzasidan 2023-yilning 10 -14-sentyabr kunlari Termiz shahrida “Ko‘p tilli muqobil guruhlarda pedagogik yondashuvlar” mavzusida o‘quv-amaliy trening o'tkazilishi rejalashtirilgan. Eslatib o‘tamiz, joriy yilning aprel-may oyi davomida UNICEFning Oʻzbekistondagi vakolatxonasi  ta’lim bo‘limi xodimlari, xalqaro ekspert Tereza Gonsales va Maktabgacha taʼlim agentligi vakili ishtirokida Surxondaryo viloyati Maktabgacha va maktab ta'limi boshqarmasida hamkorlik uchrashuvi bo‘lib o‘tgan edi. Uchrashuv davomida viloyatda loyiha bo‘yicha tanlangan maktabgacha ta’lim tashkilotlarida amalga oshirilishi lozim bo‘lgan amaliy ishlar muhokama qilinib, istiqboldagi rejalar kelishib olinib, xalqaro ekspert Tereza Gonsales va Maktabgacha taʼlim agentligi vakili ishtirokida Surxondaryo viloyatidagi maktabgacha ta'lim tashklilotlariga tashrif buyurilib ko‘zdan kechirildi. Tashrif  doirasida loyiha bo‘yicha tanlangan maktabgacha ta’lim tashkilotlari direktor va metodistlari, hamda tarbiyachilari bilan suhbat o'tkazilib,  ota-onalar va mahalla vakillari, jumladan afg‘on jamoatchiligi vakillari bilan uchrashuvlar bo'lib o'tgan edi. Shiningdek, uchrashuvda yig’ilganlarga viloyatda Afg‘onistonlik maktabgacha yoshdagi bolalarni qo‘llab-quvvatlash borasida amalga oshiriladigan ishlar, kelgusidagi rejalar yuzasidan ma’lumot berilib, ustuvor vazifalar belgilangan.  Ma’lumot uchun, loyiha 2022-yil 8-sentyabr kuni Surxondaryo viloyatida loyihaning boshlanishiga bag‘ishlangan tadbirda YUNISEFning O‘zbekistondagi vakolatxonasi, Yevropa Ittifoqi,  Oila va xotin-qizlar davlat qo‘mitasi, Surxondaryo viloyat hokimligi hamkorligida viloyatda inklyuziv ta’lim, ijtimoiy xizmatlar va huquqiy yordamdan foydalanish imkoniyatlarini kengaytirish dasturiga bag‘ishlangan tadbir bo‘lib o‘tdi.  Unga ko‘ra loyiha 2023-yilning yakuniga qadar davom etadi. Loyiha doirasida mahallalardagi bolalar, yoshlar, oilalar uchun ko‘rsatiladigan ijtimoiy xizmatlarni takomillashtirish maqsad qilingan. Ijtimoiy xizmat xodimlarining salohiyatini kuchaytirishga ham alohida e’tibor qaratiladi. YUNISEF  (https://t.me/unicefuzbekistan) faoliyatida dunyo bolalarining huquq va farovonligi ta’minlashni o‘z oldiga maqsad qilgan. Ushbu majburiyatni amaliy harakatlarga aylantirish uchun jahonning 190 mamlakati va hududlarida faoliyat olib boradi. Bu bilan ijtimoiy jihatdan yakkalab qo‘yilgan, alohida etibor va yordamga muhtoj bolalarning manfaatlarini ilgari suradi.    

Maktabgacha ta'lim agentligi
Samarqandda kichik yoshdagi bolalarga ta’lim-tarbiya berish, uyga tashrif dasturi bo‘yicha seminar - trening bo‘lib o‘tdi

Maktabgacha ta’limi agentligi hamda Jahon banki hamkorligida bolani erta rivojlantirish loyihasiga ko‘ra,  "Ilk rivojlanish markazlari" pedogoglari malakasini oshirish maqsadida Reach Up: kichik yoshdagi bolalarga ta’lim-tarbiya berish, uyga tashrif dasturi bo‘yicha 3-14-iyul kunlari Toyloq tumanidagi markazda seminar-trening tashkil etildi. Ta’kidlash joizki, "Ilk rivojlanish markazlari" respublikamizning Namangan viloyatining Kosonsoy tumanida hamda Samarqand viloyatining Toyloq tumanida tashkil etilgan bo‘lib, bugungi kunda birgina Samarqand viloyatidagi markazda 777 nafar kam ta’minlangan oilalarning farzandlari va 46 nafar alohida ta’limga ehtiyoji bor bolalar tarbiyalanmoqda.   Seminarda Namangan va Samarqand viloyatidagi markazlarning pedogoglariga 10 kun davomida Vest-Indiya Universiteti trenerlari Kristina Pouel va Syuzan Chang-Lopeslar tomonidan amaliy mashg‘ulotlar o‘tildi. Tadbir so‘nggida ishtirokchilarga maxsus sertifikatlar topshirildi.  Shu o‘rinda Reach Up dasturi haqida: Ushbu dastur kam ta’minlangan, sharoiti yaxshi bo‘lmagan, ta’lim olish qiyin oilalar hamda alohida ta’lim ehtiyoji bor yosh bolalarning ota-onalari uchun mos keladigan samarali, dastur bo‘lib, u bolaga erta yoshdan ta’lim olishga yordam berishdir. Erta bolalikni tarbiyalash dasturi yamaykalik Salli Grantem-MakGregor tomonidan ishlab chiqilgan. Ushbu dastur Bangladesh, Kolumbiya va boshqa mamlakatlarda muvaffaqiyatli moslashtirildi va baholandi, bu bolalar rivojlanishiga ijobiy ta’sir ko‘rsatdi.Quyida "Ilk rivojlanish markazlari"  pedogoglarining malakasini oshirishdagi seminar-trening jarayonidan lavhani ko'rishingiz mumkin:

Maktabgacha ta'lim agentligi
JSSTning ekspertlar guruhi bilan uchrashuv bo’lib o’tdi

O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligida Jahon sog‘liqni saqlash tashkilotining O‘zbekistonda reabilitatsiyani kuchaytirish bo‘yicha ekspert missiyasining ekspertlar guruhi bilan uchrashuv bo‘lib o‘tdi. Uchrashuvda Maktabgacha ta’lim vaziri o‘rinbosari Uzoqboy Begimqulov imkoniyati cheklangan bolalarning maktabgacha ta’lim tizimini takomillashtirish borasida amalga oshirilayotgan ishlar haqida ma’lumot berdi. Davlat ixtisoslashtirilgan maktabgacha ta'lim tashkilotlarida ko'p tarmoqli kompleks yondashuv amalga oshirilmoqda, bunda alohida ta'limga muhtoj bolalarga maktabgacha ta'lim bilan birgalikda yuqori sifatli reabilitatsiya yordami ko'rsatiladi. Bu esa bolalikdan nogironlikning oldini olish va kamaytirishga yordam beradi. Shu bilan birga bolalarning ijtimoiy moslashuvi, nogiron bolalarning har tomonlama hayotiy faoliyati va jamiyat hayotiga faol jalb etilishini ta'minlanadi.   Uchrashuvda maktabgacha yoshdagi bolalarni reabilitatsiya qilish bo‘yicha mavjud vaziyatning ustuvor masalalari muhokama qilinib, Jahon sog‘liqni saqlash tashkiloti mutaxassislari bilan o‘zaro hamkorlik qilish belgilab olindi.

Maktabgacha ta'lim agentligi
Maktabgacha taʼlim tashkilotlarining xodimlari uchun qoʻllanma

Мактабгача таълим ташкилотларида жисмоний тарбия машғулотларини ташкил қилиш.pdf

Maktabgacha ta'lim agentligi
Navoiy viloyatida "Umid" nomli ko'p tarmoqli ixtisoslashtirilgan maktabgacha ta'lim tashkilotining ochilishi.

Maktabgacha ta'lim vazirligi Axborot xizmati

Batafsil
Maktabgacha ta'lim agentligi
Salomatlik alifbosi 6- ko'rsatuv "Autizm"

Bugungi kunda 67 milliondan ortiq autizmli bolalar yashamoqda, 160 nafar bolalardan biri autizm spektri bilan kasallangan.Autizm sindromli bola har xil rivojlanadi va aloqa muammolari, g'ayrioddiy xatti-harakatlari, cheklangan qiziqishlari bilan ajralib turadi. Albert Eynshteyn, Motsart, Charlz Darvin, Isaak Nyutonda ham Autizm belgilari kuzatilgan. Ota-onalar qanday belgi va alomatlarni kuzatishi mumkin? Erta tashxis qo'yish, samarali terapiya va keng qamrovli tibbiy va psixologik reabilitatsiya yordamida bolalar o'zlarining jamiyatdagi imkoniyatlarini amalga oshira oladi. https://www.youtube.com/watch?v=TwNmA4chPJw

Maktabgacha ta'lim agentligi
Salomatlik alifbosi 4- ko'rsatuv

Ota-onalar uchun foydali maslahatlarErtak terapiyasi nima? Bu bolangizga yaqinlashishning bir usuli. Ertak terapiyasi idrok etish murakkab bo'lgan narsalarni farzandingizga ertak orqali yetkazishning eng yaxshi usullaridan biridir. Farzandlar ota-onalaridan nima yaxshi va nima yomonligini sorab organsa, oilada ota-onaning bolasi bilan muloqoti yolga qo`yilgan bo'lsa, bu nafaqat bolalarning axloqiy qadriyatlarini mustahkamlaydi, balki bolaning ota-onasiga bo'lgan ishonchini oshiradi.Ertakterapiya - bu ma'lum bir muammoni bola bilan hal qilish usuli. U qayta-qayta o'qishni talab qiladigan sevimli ertakiga egami? Shunday qilib, bu ertak bola uchun juda muhim masalalarni yoritadi.Ertaklar davolaydi, ertak yashashni o'rgatadi.Amaliy psixologiyada bu usul juda tez-tez ishlatiladi va bizning davrimizda dolzarb bo'lib qoldi. https://www.youtube.com/watch?v=uHvOLbsJBi0

Maktabgacha ta'lim agentligi
Salomatlik alifbosi 3- ko'rsatuv

Maktabgacha ta'lim agentligi
Maktabgacha yoshdagi bolaning psixofizik rivojlanish xususiyatlari

1. "Farzandimiz to'g'ri rivojlanyaptimi?" Bu savol deyarli har bir ota-onani tashvishga solmoqda. Bola birinchi marta paydo bo'lgan oilalarda bu ayniqsa tashvish tug'diradi. Bu tabiiy tashvish va faqat turli yoshdagi chaqaloq "nima qilishi" kerakligini bilish bilan shug'ullanish mumkin. Bolaning psixomotor rivojlanishi deganda nima tushuniladi? Psixomotor rivojlanish - bu bolaning yoshi, tug'ma va irsiy fazilatlariga qarab intellektual va harakat qobiliyatlarini rivojlantirish, shu tufayli bola tashqi muhit bilan o'zaro aloqada bo'ladi. Bola tanasining rivojlanishi morfologik, funktsional va biokimyoviy o'zgarishlar bilan kechadigan murakkab uzluksiz jarayon bo'lib, u turli bosqichlarda aniq ketma-ketlik va tsiklikga ega. Bundan tashqari, bola tanasining rivojlanishi bosqichma-bosqich davom etadi; bundan tashqari, har bir keyingi yosh bosqichi avvalgisining yakuniy shakllanishi paytida yuz beradi. Kichkintoyning rivojlanishi ikki tarkibiy qismdan iborat: ular bir-biri bilan chambarchas bog'liq bo'lgan aqliy va jismoniy rivojlanish; ulardan birining kechikishi boshqasining kechikishiga olib kelishi mumkin. Plastisit bola organizmiga xosdir, shu tufayli u har qanday sharoit (tashqi yoki ichki) ta'sirida o'zgarishi va to'plangan tajribani o'zlashtirish qobiliyatini oladi. Ushbu noyob xususiyat tufayli aqliy yoki jismoniy funktsiyalar yo'q bo'lganda yoki kam rivojlangan taqdirda ularni qoplash yoki tiklash mumkin. Bolaning rivojlanishining yoshga bog'liq xususiyatlarini bilish tarbiyachilar va ota-onalarga maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasini to'g'ri amalga oshirishga yordam beradi: ularning jismoniy va aqliy rivojlanishini nazorat qilish, mashqlarni tanlash, temperleme protseduralari, o'yinlar. Va, albatta, bolaning rivojlanish bosqichlari haqidagi bilim, rivojlanishdagi eng kichik og'ishlarni o'z vaqtida sezishimizga imkon beradi va bolani rivojlanishida qo'pol qonunbuzarliklar shakllanishiga yo'l qo'ymaslik uchun iloji boricha tuzatish ishlarini boshlashga imkon beradi. 2. Bola rivojlanishining asosiy bosqichlari qaysi va u hayotining turli davrlarida nimalar qila olishi kerak? - neonatal davr (hayotning birinchi 28 kuni) - go'daklik davri (29 kundan 1 yoshgacha) - maktabgacha yosh (1 yoshdan 3 yoshgacha) - maktabgacha yosh (3 yoshdan 6 yoshgacha) - kichik maktab davri (7 yoshdan 11 yoshgacha) - katta maktab davri (12 yoshdan 18 yoshgacha) Shaxsiy yosh davrlarining chegaralari keskin emas, ular bir-biriga o'tadi. Hozirgi davrda bolalar rivojlanishining xususiyatlaridan biri bu tezlashish - rivojlanishning tezlashishi, ma'lum yosh guruhlarida og'irlik va balandlik, balog'at yoshining erta boshlanishi. Har bir yosh davri o'ziga xos xususiyatlarga ega va hozirgi paytda nimalarga e'tibor berish muhimligini bilishingiz kerak. Va asosiy ko'nikmalarni shakllantirish vaqti bilan tanishib chiqib, siz bolaning rivojlanish darajasini aniqlab olishingiz va agar kerak bo'lsa, darhol mutaxassisdan yordam so'rashingiz mumkin. Bola rivojlanishining birinchi va juda muhim bosqichi hayotning birinchi yilida sodir bo'ladi. Ayni paytda, bola har kuni tom ma'noda yangi narsa qilganda va diqqatli ona bunga e'tibor bera oladigan bo'lsa, juda jadal rivojlanish qayd etiladi. Biz uning rivojlanishining eng muhim bosqichlariga e'tibor qaratamiz: 2-4 oylikda bola boshini yaxshilab ushlab turishi kerak, agar u buni4 oygacha bajarmasa, u holda mutaxassis bilan maslahatlashib, markaziy asab tizimining jiddiy patologiyasini istisno qilish kerak. Shu bilan birga, bola onasini va boshqa oila a'zolarini taniy boshlaydi, ularga kulish yoki qichqiriq bilan munosabatda bo'ladi; 4-5 oygacha - bola qorin bo'shlig'idan orqasiga va orqasiga o'girila boshlaydi, yurishni boshlaydi, ob'ektni qo'llari bilan his qiladi, qo'liga solingan shitirlash va boshqa o'yinchoqlarni qisqa tutadi; 7-8 oygacha - o'z-o'zidan o'tiring, palma tutqichi bilan o'yinchoqlar oling, babbling rivojlanadi; 9 oyga - to'rt oyoq bilan emaklash; Bu vertikalizatsiyaga tayyorgarlikning juda muhim davri, ya'ni emaklash jarayonida orqa, dumba, yuqori va pastki ekstremitalarning barcha mushaklari kuchayadi, qadam hosil bo'ladi. Va bu bosqich butunlay yuruvchilar bilan almashtirilsa, bu juda yomon. 10 oyga qadar - o'rnidan turing, bola bosh barmog'ining qarama-qarshiligi bilan qaychi ushlaydi, aniq heceler shaklida faol suhbatlashadi; 1 yoshga qadar - piyoda yuring, 8-10 ta oddiy so'zlarni talaffuz qiling, oddiy ko'rsatmalarga amal qiling, xayrlashing, boshingizni silkitib minnatdorchilik bildiring va hokazo. Bu vaqtda bola umumiy stolga qo'shila boshlaydi. 2 yoshga kelib, bola zinadan ko'tarilayotganda qo'shimcha qadamni ishlatadi, allaqachon 200 ga yaqin so'zlarni gapiradi, chizmalar chizadi, aytadiganlaridan ko'proq narsani tushunadi, oddiy topshiriqlarni bajaradi; 3 yoshga kelib - zinadan zinapoyalarga ko'tarilib, aylana chizishga qodir,4-6 so'zdan iborat gaplarda gapira oladi 4 yoshga kelib - buyruq bo'yicha harakatlarini cheklash, syujetli rasm chizish, ko'plab savollar berish, o'zlari va o'yinchoqlar bilan suhbatlashish. 5 yoshga kelib - yurish paytida qo'llar va oyoqlarning harakatlarini yaxshi muvofiqlashtirish, ular sakrab turuvchi to'pni ushlab olishadi, so'z boyligi tez sur'atlar bilan o'sib bormoqda, ular to'liq grammatik gap tuzishi, tanish so'zlarning ma'nosini tushuntirishi mumkin. Ular musiqa tinglash, o'qish va kattalar uchun hikoyalarni yoqtirishadi. 6 yoshga kelib, bola oyoqlarini almashtirib, o'rnida sakray oladi, osonlikcha turli xil shakllarni kesib, qaychi ishlatadi, jumboqlarni to'playdi. U jumlalar bilan gapiradi, nima bo'layotganini aytib bera oladi, o'qishni, yozishni o'rganadi. Murakkab ko'rsatmalarni bajaradi. 3. Bolani necha yoshdan boshlab tarbiyalashni boshlash kerak? Ko'pchilik bolani erkalatish, hamma narsaga ko'ndirish kerak, deb hisoblaydi, chunki hayot bu qiyin narsa va hech bo'lmaganda bolalik quvnoq va "muammosiz" bo'lsin. Ammo haqiqatan ham shundaymi? Bugungi kunga qadar bolani hayotining birinchi oylaridan boshlab o'qitish zarurligi ko'plab ilmiy ma'lumotlar bilan tasdiqlangan. Bolaga tinch va bir tekis muomala qilish kerak. Ota-onalarning kayfiyati bolalarga osonlikcha etkaziladi. Bolaning otasi yoki onasi tomonidan baland, g'azablangan qichqirig'i uni tezda hayajonlantiradi - ko'z yoshlari paydo bo'ladi, chaqaloq injiq bo'lishni boshlaydi. Kiyinish, yuvinish yoki yotish paytida bolani "silkitib" yuboradigan keskin harakatlar uning kattalarning ko'rsatmalarini bajarishdan bosh tortishiga olib keladi. Shuning uchun ota-onalar har qanday vaziyatda ham bolaga nisbatan bir tekis va xotirjam munosabatda bo'lishlari, "hissiy buzilishlar", asabiy ohang va h.k. Ta'limning birligi. Onam va dad, buvi va boshqalar bolaga yondashishda, muayyan talablarni taqdim etishda to'liq izchillikka ega bo'lishi kerak. Agar onam "soatga teginish" ni taqiqlasa, dadam "uni ol, o'ynang, o'g'lim!" - deb ruxsat bergan bo'lsa, unda bu holda chaqaloq hech qachon "mumkin" yoki "yo'q" kabi muhim kontseptsiya haqida aniq tasavvur hosil qilmaydi. Qaynona va kelinimiz ko'pincha bolalarni tarbiyalash borasida kelishmovchiliklarga duch kelishadi. Ota-onalar bu hazil bilan "yo'q" ni "mumkin" ga almashtirish nimaga olib kelishini yaxshi bilishlari kerak. Bu bola xarakteridagi o'jarlik, negativizm, asabiylashish kabi xususiyatlarni shakllantiradi. Ta'lim jarayonida juda zarur bo'lgan yana bitta "sehrli" so'z bor - "kerak". Bolaning "majburiy" so'ziga to'g'ri, adekvat munosabati, ota-onalar ushbu yoshda bolani ularning iltimoslari yoki talablarini bajarishga o'rgatsalargina rivojlanadi. Shu bilan birga, sizning so'rovingiz asosli bo'lishi va bolaning xohishi yoki ehtiyojiga to'g'ri kelishi juda muhimdir. Masalan, siz aytasiz: "biz uxlashimiz kerak" - bolani unga ajratilgan vaqtda yotqizayotganda yoki yurish vaqti kelganida "sayr qilaylik". Ushbu shartdan tashqari, bolaning "kerak" so'ziga zaruriy munosabatini rivojlantirish uchun kattalarning unga qo'ygan talablari bajarilishi kerak. Ota-onalarning jimgina o'tirish yoki nimanidir uzoq kutish kabi talablari yosh bolalar uchun chidab bo'lmas (1-3 yosh). Bu yoshdagi bola hali harakatsiz holatda bo'lishi mumkin emas. "Kutish", "o'tirish" va hokazolarni bosqichma-bosqich amalga oshirish kerak. U uch yoshdan keyin katta yoshda shakllanadi. Mustaqillikning rivojlanishi. Agar bola uning e'tiborini tortgan, uni qiziqtirgan narsaga (masalan, o'yinchoq) murojaat qilsa va nihoyat bu ob'ektni o'zi, kattalarning yordamisiz oladigan bo'lsa, u quvonadi, "o'zining mustaqil harakatlaridan mamnuniyat his qiladi. Bolaning bunday xatti-harakatlarini rag'batlantirish kerak ("mana bu yaxshi odam uni o'zi olgan"), bu uning mustaqillikka bo'lgan intilishini yanada kuchaytiradi. Xuddi shunday vaziyatda bo'lgan bola ham "men qila olmayman", "har qanday yo'l bilan" signal beradi va kattalardan "ber-ber-ber" deb yordam so'raydi. Va shunga qaramay, uni qutqarishga shoshilmang, balki uni so'zlar bilan mustaqil harakat qilishga undashga harakat qiling. "Siz allaqachon katta odamsiz, o'zingiz bilib oling, sinab ko'ring." Agar chaqaloq o'zini eyishni xohlasa, unga ovqatni tayyorlashga ruxsat berish kerak, lekin faqat kosani to'kib tashlasa yoki ag'darib yuborsa, o'zini yoqib yubormasligi uchun iliq ovqat qilish kerak. Albatta, bola harom bo'lib qoladi, shuning uchun ko'plab onalar uni o'zlari boqishga harakat qilishadi, shunda u atrofdagi hamma narsani bo'yamaydi. Ushbu yondashuv bolani mustaqillikdan mahrum qiladi. Ko'pgina bolalar onasidan xamir berishni so'rashadi, ular rulon va haykaltaroshlik qilishni xohlashadi. Bir parcha xamirni berish va unga xamir uchun taxta yoki gilamchani berish kerak, chunki xamir bola uchun plastilinga o'xshaydi, bu nafaqat uning qo'lda mahoratini, mustaqilligini rivojlantiradi, balki bolani ozoda bo'lishga o'rgatadi. Keyin siz bolani umumiy oilaviy ishlarga jalb qilishingiz mumkin. Siz butun oila bilan yig'ilib, bahorgi tozalashni amalga oshirishingiz mumkin. Bolaga, albatta, unga kuchli charchoq hissi tug'dirmasligi uchun oddiy vazifalar topshirilishi kerak. Vaqt o'tishi bilan bolalar ota-onalariga yordam berish to'g'ri ish ekanligiga odatlanib qolishdi. O'sib ulg'aygan sayin, bolalar oilaning asosiy yordamchisiga aylanadi yoki ular deyarli barcha uy ishlarini o'z zimmalariga olishlari mumkin. To'g'ri tarbiyaga ega oilalarda bu har doim sodir bo'ladi. Agar qizi ulg'aygan bo'lsa, u idish-tovoq, kir yuvish va tozalash bilan shug'ullanadi. Onam, o'z navbatida, u bilan faxrlanishi kerak. Bolalarni uy ishlariga odatlantirish orqali ota-onalar shu bilan ularga bebaho hayotiy tajribani taqdim etadilar. Kelajakda bolalar o'sadi, turmushga chiqadi va turmushga chiqadi. Ularning o'z oilalari bor, ular o'z navbatida o'z farzandlariga hamma narsani o'rgatadilar. Siz namuna bo'la olasizmi? Odatda 2-3 yoshda bolalar kattalarning harakatlariga taqlid qilishga moyil: o'yinda bolalar onaning, otaning, buvisining, shifokorning va boshqalarning harakatlarini tasvirlashadi. "kechki ovqatni pishiring, kitoblarni" o'qing "... Bolaning taqlid harakatlari ijobiy qoidalarga rioya qilishdan iboratligini ko'rish juda yoqimli. Va agar bo'lmasa? Bunga kim aybdor? Kattalar, albatta. U buni ularning xatti-harakatlarida ko'rdi va keyin salbiyni takrorladi. Bolaning taqlid qilish qobiliyati to'g'ri tarbiya uchun juda foydalidir, chunki uning asosida zarur ko'nikmalar va odatlarni tayyorlash paydo bo'ladi. Kattalarning harakatlariga taqlid qilib, bola ko'p narsalarni o'rganadi: ehtiyotkorlik bilan ovqatlanish, kiyimlarini buklash, oyoq kiyimlarini qo'yish, o'yinchoqlar yig'ish. Va kelajakda bolalar ko'plab gigiena ko'nikmalariga, madaniy xulq-atvorga ega bo'lishadi, oqsoqollarining o'xshash harakatlariga qarashadi. Ota-onalar har doim ularning xatti-harakatlarini bolalarning hushyor ko'zlari diqqat bilan kuzatib borishini va shunga mos ravishda o'zini tutishini doimo yodda tutishlari kerak. 4. 3 yoshgacha bo'lgan bolalarni tarbiyalashda eng ko'p uchraydigan xatolar qanday? Ular orasida tez-tez, g'ayritabiiy taqiqlar, "o'rnatishni buzish", kun tartibida barqarorlikning yo'qligi kiradi. Nega tez-tez taqiqlar zararli? Twitching, har qanday "yo'q" bolaning tormozlanishiga olib keladi. Uning asab tizimining yoshga bog'liq xususiyatlari shuki, ular uzoq muddatli harakatsizlikni ta'minlay olmaydilar. Bu chaqaloqning asab tizimining haddan tashqari charchashiga va susayishiga olib keladi: u hayajonlanadi, qichqiradi, yig'laydi, oyoqlarini bosadi, erga yiqiladi va hokazo. Bolaga biron bir narsani qilishni taqiqlashda siz "qilmang", "tegmang", "tortmang" va hokazolarni aytasiz, ya'ni "bo'lmang" salbiy zarrachasi bo'lgan turli xil so'zlar. Ammo chaqaloq kattalar nutqini tushunishni endigina o'rgandi - u har doim ham bu qisqa zarrachani "yo'q" deb tutmaydi va ko'pincha "bajarish", "teginish", "tortish" va boshqalarni eshitadi. Agar siz bolaga hamma narsaga ruxsat bergan bo'lsangiz yoki aksincha, taqiqlagan bo'lsangiz, siz yanglishasiz. Bola albatta "mumkin" va "yo'q" o'rtasidagi aniq chegarani bilishi kerak. Ammo bu yoshda taqiqlar oz bo'lishi kerak. Bola bedor bo'lgan joyni shunday tashkil qilish maqsadga muvofiq, uning muhitida taqiqlanganidan ko'ra iloji boricha ko'proq narsa mavjud. "O'rnatish ishlamay qoldi". Quyidagi holatni tasavvur qiling: qiz qo'g'irchoq bilan adyolga o'ralgan holda diqqat bilan o'ynaydi. Va onamda vaqt yo'q, u shoshilib, qizidan darhol kiyinishni boshlashini talab qilmoqda. Bolaning konsentratsiyalangan faoliyatining aynan shu keskin buzilishi "to'siq" dir. Bola o'yin tomonidan to'liq ushlanib qoladi ("o'rnatilgan"). To'satdan o'yin onaning zudlik bilan talab qilishi bilan to'satdan buziladi. Bunday holda, bolaning noroziligi va qarshiligi, uning yig'lashi tushunarli - axir, bularning barchasi boshqa harakatga o'tishning iloji yo'qligi bilan bog'liq. Agar "munosabat buzilishi" bilan bunday noto'g'ri texnikalar tez-tez ishlatilsa, unda bola kattalarning takliflari va talablariga salbiy munosabatda bo'ladi. Bolaning kun rejimini keskin va tez-tez o'zgartirish mumkin emas. Odatda uning yashash sharoitlari nisbatan doimiy (atrof-muhit, uy muhiti va boshqalar). Kundalik hayotning asosiy tarkibiy qismlari: uyqu, bedorlik va ovqatlanish, deyarli har doim bir xil ketma-ketlikda o'zgarib turadi. Shu bilan birga, bolada uning hayoti uchun katta ahamiyatga ega bo'lgan ma'lum barqaror odatlar o'rnatiladi. Agar kunning voqealari ketma-ketligi to'satdan buzilgan bo'lsa (mehmonlarning kelishi, ovqatlanish yoki uxlash vaqtining o'zgarishi, mamlakatga ketish va boshqalar), unda, qoida tariqasida, bolaning xatti-harakati o'zgaradi: o'jarlik, yig'lash, injiqlik, pasayish tuyadi, uyqu buzilishi paydo bo'ladi. Agar siz atrofni o'zgartirishingiz kerak bo'lsa (harakatlanish, maktabgacha ta'lim muassasasiga kirish va hk), bolaning odatlarini keskin o'zgartirmaslikka harakat qiling. Bolani qo'rqitish, uni aldash yoki jismoniy jazoni qo'llash qat'iyan man etiladi. Ba'zan onaning qanday qilib bolani shoshayotgani, "tezda ovqatlaning, aks holda men uni dadaga beraman" deganini eshitishingiz mumkin. Bunday bema'ni so'zlar bolaning xarakterida ochko'zlikni shakllantirishi mumkin. Hech qanday holatda shifokorlar, ukollar sizni qo'rqitmasligi kerak Siz uni tez-tez ayblashingiz mumkin emas: "qanday ahmoqsan", "qanchalar qaysarsan", "sen qanday ish qilishni bilmaysan" va hokazo. Bola kasal bo'lib, davolanishga muhtoj bo'lsa, bola qarshilik ko'rsatadi qo'rqitish bo'lmaganidan ancha kuchliroq. Bola o'zini yomon tutadi. Ko'pgina ota-onalar adashib, go'dakka nisbatan qanday muomala qilishni bilishmaydi. Ehtimol, ko'p odamlar foydalanadigan eng keng tarqalgan texnika - bu chalg'itish usuli. Bola qanchalik kichik bo'lsa, uning e'tiborini yig'lashga sabab bo'lgan sabablardan chalg'itish osonroq bo'ladi, injiqliklar. Bu chaqaloqni tinchlantirishga yordam beradi, ammo bu to'g'ri xatti-harakatlarni tarbiyalamaydi. Shuning uchun, katta yoshda, chalg'itadigan usulni ishontirish, tushuntirish yoki to'g'ridan-to'g'ri o'qitish bilan almashtirish yaxshiroqdir. Bolani nima uchun va qanday qilib jazolash kerak? Bu erda bitta javob bo'lishi mumkin emas. Ushbu muammoni har bir aniq vaziyatda hal qilishda ota-onalarga yordam berish kerak, ularning chaqalog'iga bo'lgan muhabbatlari, undagi xarakterning eng yaxshi fazilatlarini tarbiyalash istagi, kelajakda uni xatolardan himoya qilish, javobni taklif qilish. Agar kattalar bolaga etarlicha e'tibor berishsa va uni erkalatishsa, "oddiy erkalash bilan qattiq qarash" etarlicha bo'lishi mumkin Bola bilan suhbatlashish yoki o'ynashdan bosh tortish, uning noto'g'ri xatti-harakatlari uchun hukm bo'lishi mumkin. Jazo usullari bolaning yomon xulq-atvori tabiati bilan o'zaro bog'liq bo'lishi muhimdir. 5. Farzandingizni maktabgacha ta'lim muassasasiga borishga qanday tayyorlash kerak? - bolalar bog'chasiga tashrif buyurish boshlanishidan 1-2 oy oldin, bolani bolalar bog'chasida qabul qilingan rejimga moslashtira boshlang. Bu qanchalik tez bajarilsa, chaqaloq uchun shuncha yaxshi bo'ladi. Bu sizga kelajakda bolalar bog'chasi davrida uxlashni, ovqat eyishni va boshqa narsalarni qilishni istamaslik bilan bog'liq ko'plab injiqliklardan qochishga imkon beradi. Bundan tashqari, chaqaloq bolalar bog'chasiga borishni boshlaganda, ushbu rejimga nafaqat ish kunlari, balki dam olish kunlari ham rioya qilish kerak. - Siz bolani jo'natmoqchi bo'lgan bolalar muassasasida bolalar nima bilan oziqlanganligini so'rang. Uyda siz shunga o'xshash idishlarni tayyorlashingiz va ularni asta-sekin bolangizning ratsioniga kiritishingiz mumkin. Shuningdek, oziq-ovqatda bolalar bog'chasi rejimiga rioya qilishga harakat qiling. - Farzandlari bog'chaga boradigan ota-onalar duch keladigan eng katta muammolardan biri bu bolaning ota-onasini qo'yib yuborishni va yangi begonalar bilan yolg'iz qolishni istamasligidir. Shuning uchun, agar sizda imkoniyat bo'lsa, ba'zan hech bo'lmaganda qisqa vaqt ichida bolani boshqa qarindoshlariga (dada, buvi, xudojo'y otalar) qoldiring. Asta-sekin chaqaloq o'z-o'zidan hamma narsaga dosh berishga odatlanib qoladi. -Bolangizning boshqa odamlar bilan muloqotini kuchaytiring, masalan, kundalik sayr paytida. Uning yoshidagi bolalar yuradigan o'yin maydonchalarida yurishga harakat qiling. Bu bolaning bog'cha jamoasiga moslashishini osonlashtiradi. -Bolangizga qulay bolalar bog'chasi kiyimlarini sotib oling. Kiyimlarni osongina echib olish va kiyib olish mumkinligiga alohida e'tibor bering. Xuddi shu narsa poyabzalga tegishli. -Bolangizni uydagi yomon odatlardan - so'rg'ichlardan, butilkalardan, harakat kasalliklaridan va boshqalardan ajratishga harakat qiling. -Farzandingizni idishga o'rgatish maqsadga muvofiqdir. Ushbu oddiy qoidalarga rioya qilish sizga tez va osonlik bilan bolangizni bolalar bog'chasiga o'rnatishga yordam beradi. Bundan tashqari, o'zingizning chaqalog'ingiz o'sib-ulg'ayganligi va endi mustaqil ravishda bog'dagi ko'p narsalarga dosh berayotgani haqida sozlashni unutmang. Va keyin bola bolalar bog'chasiga tashrif buyurishni yaxshi ko'radi va siz u uchun xotirjam bo'lasiz. Yana bir savol tug'iladi: bola qanday maktabgacha ta'lim muassasasi ommaviy yoki ixtisoslashtirilgan maktabga borishi kerak. Bu shifokorlar, defektologlar, psixologlarni o'z ichiga olgan MPPK tomonidan qaror qilinadi va maktabgacha ta'lim muassasasining profilini komissiya tanlaydi.

Maktabgacha ta'lim agentligi
Salomatlik alifbosi 2- ko'rsatuv

https://www.youtube.com/watch?v=e5MPxX6rc14

Maktabgacha ta'lim agentligi
Salomatlik alifbosi 1-ko'rsatuv

Вид сайта
Размер шрифта