Maktabgacha yoshdagi bolaning psixofizik rivojlanish xususiyatlari

news-detail

1. "Farzandimiz to'g'ri rivojlanyaptimi?" Bu savol deyarli har bir ota-onani tashvishga solmoqda. Bola birinchi marta paydo bo'lgan oilalarda bu ayniqsa tashvish tug'diradi. Bu tabiiy tashvish va faqat turli yoshdagi chaqaloq "nima qilishi" kerakligini bilish bilan shug'ullanish mumkin. Bolaning psixomotor rivojlanishi deganda nima tushuniladi?

Psixomotor rivojlanish - bu bolaning yoshi, tug'ma va irsiy fazilatlariga qarab intellektual va harakat qobiliyatlarini rivojlantirish, shu tufayli bola tashqi muhit bilan o'zaro aloqada bo'ladi.

Bola tanasining rivojlanishi morfologik, funktsional va biokimyoviy o'zgarishlar bilan kechadigan murakkab uzluksiz jarayon bo'lib, u turli bosqichlarda aniq ketma-ketlik va tsiklikga ega.

Bundan tashqari, bola tanasining rivojlanishi bosqichma-bosqich davom etadi; bundan tashqari, har bir keyingi yosh bosqichi avvalgisining yakuniy shakllanishi paytida yuz beradi.

Kichkintoyning rivojlanishi ikki tarkibiy qismdan iborat: ular bir-biri bilan chambarchas bog'liq bo'lgan aqliy va jismoniy rivojlanish; ulardan birining kechikishi boshqasining kechikishiga olib kelishi mumkin.

Plastisit bola organizmiga xosdir, shu tufayli u har qanday sharoit (tashqi yoki ichki) ta'sirida o'zgarishi va to'plangan tajribani o'zlashtirish qobiliyatini oladi. Ushbu noyob xususiyat tufayli aqliy yoki jismoniy funktsiyalar yo'q bo'lganda yoki kam rivojlangan taqdirda ularni qoplash yoki tiklash mumkin.

Bolaning rivojlanishining yoshga bog'liq xususiyatlarini bilish tarbiyachilar va ota-onalarga maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasini to'g'ri amalga oshirishga yordam beradi: ularning jismoniy va aqliy rivojlanishini nazorat qilish, mashqlarni tanlash, temperleme protseduralari, o'yinlar.

Va, albatta, bolaning rivojlanish bosqichlari haqidagi bilim, rivojlanishdagi eng kichik og'ishlarni o'z vaqtida sezishimizga imkon beradi va bolani rivojlanishida qo'pol qonunbuzarliklar shakllanishiga yo'l qo'ymaslik uchun iloji boricha tuzatish ishlarini boshlashga imkon beradi.

2. Bola rivojlanishining asosiy bosqichlari qaysi va u hayotining turli davrlarida nimalar qila olishi kerak?

- neonatal davr (hayotning birinchi 28 kuni)

- go'daklik davri (29 kundan 1 yoshgacha)

- maktabgacha yosh (1 yoshdan 3 yoshgacha)

- maktabgacha yosh (3 yoshdan 6 yoshgacha)

- kichik maktab davri (7 yoshdan 11 yoshgacha)

- katta maktab davri (12 yoshdan 18 yoshgacha)

Shaxsiy yosh davrlarining chegaralari keskin emas, ular bir-biriga o'tadi.

Hozirgi davrda bolalar rivojlanishining xususiyatlaridan biri bu tezlashish - rivojlanishning tezlashishi, ma'lum yosh guruhlarida og'irlik va balandlik, balog'at yoshining erta boshlanishi.

Har bir yosh davri o'ziga xos xususiyatlarga ega va hozirgi paytda nimalarga e'tibor berish muhimligini bilishingiz kerak. Va asosiy ko'nikmalarni shakllantirish vaqti bilan tanishib chiqib, siz bolaning rivojlanish darajasini aniqlab olishingiz va agar kerak bo'lsa, darhol mutaxassisdan yordam so'rashingiz mumkin.

Bola rivojlanishining birinchi va juda muhim bosqichi hayotning birinchi yilida sodir bo'ladi. Ayni paytda, bola har kuni tom ma'noda yangi narsa qilganda va diqqatli ona bunga e'tibor bera oladigan bo'lsa, juda jadal rivojlanish qayd etiladi.

Biz uning rivojlanishining eng muhim bosqichlariga e'tibor qaratamiz:

2-4 oylikda bola boshini yaxshilab ushlab turishi kerak, agar u buni
4 oygacha bajarmasa, u holda mutaxassis bilan maslahatlashib, markaziy asab tizimining jiddiy patologiyasini istisno qilish kerak. Shu bilan birga, bola onasini va boshqa oila a'zolarini taniy boshlaydi, ularga kulish yoki qichqiriq bilan munosabatda bo'ladi;

4-5 oygacha - bola qorin bo'shlig'idan orqasiga va orqasiga o'girila boshlaydi, yurishni boshlaydi, ob'ektni qo'llari bilan his qiladi, qo'liga solingan shitirlash va boshqa o'yinchoqlarni qisqa tutadi;

7-8 oygacha - o'z-o'zidan o'tiring, palma tutqichi bilan o'yinchoqlar oling, babbling rivojlanadi;

9 oyga - to'rt oyoq bilan emaklash;

Bu vertikalizatsiyaga tayyorgarlikning juda muhim davri, ya'ni emaklash jarayonida orqa, dumba, yuqori va pastki ekstremitalarning barcha mushaklari kuchayadi, qadam hosil bo'ladi. Va bu bosqich butunlay yuruvchilar bilan almashtirilsa, bu juda yomon.

10 oyga qadar - o'rnidan turing, bola bosh barmog'ining qarama-qarshiligi bilan qaychi ushlaydi, aniq heceler shaklida faol suhbatlashadi;

1 yoshga qadar - piyoda yuring, 8-10 ta oddiy so'zlarni talaffuz qiling, oddiy ko'rsatmalarga amal qiling, xayrlashing, boshingizni silkitib minnatdorchilik bildiring va hokazo. Bu vaqtda bola umumiy stolga qo'shila boshlaydi.

2 yoshga kelib, bola zinadan ko'tarilayotganda qo'shimcha qadamni ishlatadi, allaqachon 200 ga yaqin so'zlarni gapiradi, chizmalar chizadi, aytadiganlaridan ko'proq narsani tushunadi, oddiy topshiriqlarni bajaradi;

3 yoshga kelib - zinadan zinapoyalarga ko'tarilib, aylana chizishga qodir,
4-6 so'zdan iborat gaplarda gapira oladi

4 yoshga kelib - buyruq bo'yicha harakatlarini cheklash, syujetli rasm chizish, ko'plab savollar berish, o'zlari va o'yinchoqlar bilan suhbatlashish.

5 yoshga kelib - yurish paytida qo'llar va oyoqlarning harakatlarini yaxshi muvofiqlashtirish, ular sakrab turuvchi to'pni ushlab olishadi, so'z boyligi tez sur'atlar bilan o'sib bormoqda, ular to'liq grammatik gap tuzishi, tanish so'zlarning ma'nosini tushuntirishi mumkin. Ular musiqa tinglash, o'qish va kattalar uchun hikoyalarni yoqtirishadi.

6 yoshga kelib, bola oyoqlarini almashtirib, o'rnida sakray oladi,

osonlikcha turli xil shakllarni kesib, qaychi ishlatadi, jumboqlarni to'playdi. U jumlalar bilan gapiradi, nima bo'layotganini aytib bera oladi, o'qishni, yozishni o'rganadi. Murakkab ko'rsatmalarni bajaradi.

3. Bolani necha yoshdan boshlab tarbiyalashni boshlash kerak? Ko'pchilik bolani erkalatish, hamma narsaga ko'ndirish kerak, deb hisoblaydi, chunki hayot bu qiyin narsa va hech bo'lmaganda bolalik quvnoq va "muammosiz" bo'lsin. Ammo haqiqatan ham shundaymi?

Bugungi kunga qadar bolani hayotining birinchi oylaridan boshlab o'qitish zarurligi ko'plab ilmiy ma'lumotlar bilan tasdiqlangan.

Bolaga tinch va bir tekis muomala qilish kerak.

Ota-onalarning kayfiyati bolalarga osonlikcha etkaziladi. Bolaning otasi yoki onasi tomonidan baland, g'azablangan qichqirig'i uni tezda hayajonlantiradi - ko'z yoshlari paydo bo'ladi, chaqaloq injiq bo'lishni boshlaydi.

Kiyinish, yuvinish yoki yotish paytida bolani "silkitib" yuboradigan keskin harakatlar uning kattalarning ko'rsatmalarini bajarishdan bosh tortishiga olib keladi.

Shuning uchun ota-onalar har qanday vaziyatda ham bolaga nisbatan bir tekis va xotirjam munosabatda bo'lishlari, "hissiy buzilishlar", asabiy ohang va h.k.

Ta'limning birligi.

Onam va dad, buvi va boshqalar bolaga yondashishda, muayyan talablarni taqdim etishda to'liq izchillikka ega bo'lishi kerak. Agar onam "soatga teginish" ni taqiqlasa, dadam "uni ol, o'ynang, o'g'lim!" - deb ruxsat bergan bo'lsa, unda bu holda chaqaloq hech qachon "mumkin" yoki "yo'q" kabi muhim kontseptsiya haqida aniq tasavvur hosil qilmaydi. Qaynona va kelinimiz ko'pincha bolalarni tarbiyalash borasida kelishmovchiliklarga duch kelishadi.

Ota-onalar bu hazil bilan "yo'q" ni "mumkin" ga almashtirish nimaga olib kelishini yaxshi bilishlari kerak. Bu bola xarakteridagi o'jarlik, negativizm, asabiylashish kabi xususiyatlarni shakllantiradi.

Ta'lim jarayonida juda zarur bo'lgan yana bitta "sehrli" so'z bor - "kerak".

Bolaning "majburiy" so'ziga to'g'ri, adekvat munosabati, ota-onalar ushbu yoshda bolani ularning iltimoslari yoki talablarini bajarishga o'rgatsalargina rivojlanadi.

Shu bilan birga, sizning so'rovingiz asosli bo'lishi va bolaning xohishi yoki ehtiyojiga to'g'ri kelishi juda muhimdir. Masalan, siz aytasiz: "biz uxlashimiz kerak" - bolani unga ajratilgan vaqtda yotqizayotganda yoki yurish vaqti kelganida "sayr qilaylik".

Ushbu shartdan tashqari, bolaning "kerak" so'ziga zaruriy munosabatini rivojlantirish uchun kattalarning unga qo'ygan talablari bajarilishi kerak.

Ota-onalarning jimgina o'tirish yoki nimanidir uzoq kutish kabi talablari yosh bolalar uchun chidab bo'lmas (1-3 yosh). Bu yoshdagi bola hali harakatsiz holatda bo'lishi mumkin emas. "Kutish", "o'tirish" va hokazolarni bosqichma-bosqich amalga oshirish kerak. U uch yoshdan keyin katta yoshda shakllanadi.

Mustaqillikning rivojlanishi.

Agar bola uning e'tiborini tortgan, uni qiziqtirgan narsaga (masalan, o'yinchoq) murojaat qilsa va nihoyat bu ob'ektni o'zi, kattalarning yordamisiz oladigan bo'lsa, u quvonadi, "o'zining mustaqil harakatlaridan mamnuniyat his qiladi.

Bolaning bunday xatti-harakatlarini rag'batlantirish kerak ("mana bu yaxshi odam uni o'zi olgan"), bu uning mustaqillikka bo'lgan intilishini yanada kuchaytiradi.

Xuddi shunday vaziyatda bo'lgan bola ham "men qila olmayman", "har qanday yo'l bilan" signal beradi va kattalardan "ber-ber-ber" deb yordam so'raydi. Va shunga qaramay, uni qutqarishga shoshilmang, balki uni so'zlar bilan mustaqil harakat qilishga undashga harakat qiling. "Siz allaqachon katta odamsiz, o'zingiz bilib oling, sinab ko'ring."

Agar chaqaloq o'zini eyishni xohlasa, unga ovqatni tayyorlashga ruxsat berish kerak, lekin faqat kosani to'kib tashlasa yoki ag'darib yuborsa, o'zini yoqib yubormasligi uchun iliq ovqat qilish kerak. Albatta, bola harom bo'lib qoladi, shuning uchun ko'plab onalar uni o'zlari boqishga harakat qilishadi, shunda u atrofdagi hamma narsani bo'yamaydi. Ushbu yondashuv bolani mustaqillikdan mahrum qiladi.

Ko'pgina bolalar onasidan xamir berishni so'rashadi, ular rulon va haykaltaroshlik qilishni xohlashadi. Bir parcha xamirni berish va unga xamir uchun taxta yoki gilamchani berish kerak, chunki xamir bola uchun plastilinga o'xshaydi, bu nafaqat uning qo'lda mahoratini, mustaqilligini rivojlantiradi, balki bolani ozoda bo'lishga o'rgatadi.

Keyin siz bolani umumiy oilaviy ishlarga jalb qilishingiz mumkin. Siz butun oila bilan yig'ilib, bahorgi tozalashni amalga oshirishingiz mumkin. Bolaga, albatta, unga kuchli charchoq hissi tug'dirmasligi uchun oddiy vazifalar topshirilishi kerak.

Vaqt o'tishi bilan bolalar ota-onalariga yordam berish to'g'ri ish ekanligiga odatlanib qolishdi. O'sib ulg'aygan sayin, bolalar oilaning asosiy yordamchisiga aylanadi yoki ular deyarli barcha uy ishlarini o'z zimmalariga olishlari mumkin. To'g'ri tarbiyaga ega oilalarda bu har doim sodir bo'ladi. Agar qizi ulg'aygan bo'lsa, u idish-tovoq, kir yuvish va tozalash bilan shug'ullanadi. Onam, o'z navbatida, u bilan faxrlanishi kerak.

Bolalarni uy ishlariga odatlantirish orqali ota-onalar shu bilan ularga bebaho hayotiy tajribani taqdim etadilar. Kelajakda bolalar o'sadi, turmushga chiqadi va turmushga chiqadi. Ularning o'z oilalari bor, ular o'z navbatida o'z farzandlariga hamma narsani o'rgatadilar.

Siz namuna bo'la olasizmi?

Odatda 2-3 yoshda bolalar kattalarning harakatlariga taqlid qilishga moyil: o'yinda bolalar onaning, otaning, buvisining, shifokorning va boshqalarning harakatlarini tasvirlashadi. "kechki ovqatni pishiring, kitoblarni" o'qing "... Bolaning taqlid harakatlari ijobiy qoidalarga rioya qilishdan iboratligini ko'rish juda yoqimli.

Va agar bo'lmasa? Bunga kim aybdor? Kattalar, albatta. U buni ularning xatti-harakatlarida ko'rdi va keyin salbiyni takrorladi.

Bolaning taqlid qilish qobiliyati to'g'ri tarbiya uchun juda foydalidir, chunki uning asosida zarur ko'nikmalar va odatlarni tayyorlash paydo bo'ladi.

Kattalarning harakatlariga taqlid qilib, bola ko'p narsalarni o'rganadi: ehtiyotkorlik bilan ovqatlanish, kiyimlarini buklash, oyoq kiyimlarini qo'yish, o'yinchoqlar yig'ish. Va kelajakda bolalar ko'plab gigiena ko'nikmalariga, madaniy xulq-atvorga ega bo'lishadi, oqsoqollarining o'xshash harakatlariga qarashadi.

Ota-onalar har doim ularning xatti-harakatlarini bolalarning hushyor ko'zlari diqqat bilan kuzatib borishini va shunga mos ravishda o'zini tutishini doimo yodda tutishlari kerak.

4. 3 yoshgacha bo'lgan bolalarni tarbiyalashda eng ko'p uchraydigan xatolar qanday?

Ular orasida tez-tez, g'ayritabiiy taqiqlar, "o'rnatishni buzish", kun tartibida barqarorlikning yo'qligi kiradi.

Nega tez-tez taqiqlar zararli? Twitching, har qanday "yo'q" bolaning tormozlanishiga olib keladi. Uning asab tizimining yoshga bog'liq xususiyatlari shuki, ular uzoq muddatli harakatsizlikni ta'minlay olmaydilar. Bu chaqaloqning asab tizimining haddan tashqari charchashiga va susayishiga olib keladi: u hayajonlanadi, qichqiradi, yig'laydi, oyoqlarini bosadi, erga yiqiladi va hokazo.

Bolaga biron bir narsani qilishni taqiqlashda siz "qilmang", "tegmang", "tortmang" va hokazolarni aytasiz, ya'ni "bo'lmang" salbiy zarrachasi bo'lgan turli xil so'zlar. Ammo chaqaloq kattalar nutqini tushunishni endigina o'rgandi - u har doim ham bu qisqa zarrachani "yo'q" deb tutmaydi va ko'pincha "bajarish", "teginish", "tortish" va boshqalarni eshitadi.

Agar siz bolaga hamma narsaga ruxsat bergan bo'lsangiz yoki aksincha, taqiqlagan bo'lsangiz, siz yanglishasiz.

Bola albatta "mumkin" va "yo'q" o'rtasidagi aniq chegarani bilishi kerak.

Ammo bu yoshda taqiqlar oz bo'lishi kerak. Bola bedor bo'lgan joyni shunday tashkil qilish maqsadga muvofiq, uning muhitida taqiqlanganidan ko'ra iloji boricha ko'proq narsa mavjud.

"O'rnatish ishlamay qoldi". Quyidagi holatni tasavvur qiling: qiz qo'g'irchoq bilan adyolga o'ralgan holda diqqat bilan o'ynaydi. Va onamda vaqt yo'q, u shoshilib, qizidan darhol kiyinishni boshlashini talab qilmoqda. Bolaning konsentratsiyalangan faoliyatining aynan shu keskin buzilishi "to'siq" dir. Bola o'yin tomonidan to'liq ushlanib qoladi ("o'rnatilgan"). To'satdan o'yin onaning zudlik bilan talab qilishi bilan to'satdan buziladi. Bunday holda, bolaning noroziligi va qarshiligi, uning yig'lashi tushunarli - axir, bularning barchasi boshqa harakatga o'tishning iloji yo'qligi bilan bog'liq.

Agar "munosabat buzilishi" bilan bunday noto'g'ri texnikalar tez-tez ishlatilsa, unda bola kattalarning takliflari va talablariga salbiy munosabatda bo'ladi.

Bolaning kun rejimini keskin va tez-tez o'zgartirish mumkin emas.

Odatda uning yashash sharoitlari nisbatan doimiy (atrof-muhit, uy muhiti va boshqalar). Kundalik hayotning asosiy tarkibiy qismlari: uyqu, bedorlik va ovqatlanish, deyarli har doim bir xil ketma-ketlikda o'zgarib turadi. Shu bilan birga, bolada uning hayoti uchun katta ahamiyatga ega bo'lgan ma'lum barqaror odatlar o'rnatiladi.

Agar kunning voqealari ketma-ketligi to'satdan buzilgan bo'lsa (mehmonlarning kelishi, ovqatlanish yoki uxlash vaqtining o'zgarishi, mamlakatga ketish va boshqalar), unda, qoida tariqasida, bolaning xatti-harakati o'zgaradi: o'jarlik, yig'lash, injiqlik, pasayish tuyadi, uyqu buzilishi paydo bo'ladi.

Agar siz atrofni o'zgartirishingiz kerak bo'lsa (harakatlanish, maktabgacha ta'lim muassasasiga kirish va hk), bolaning odatlarini keskin o'zgartirmaslikka harakat qiling.

Bolani qo'rqitish, uni aldash yoki jismoniy jazoni qo'llash qat'iyan man etiladi.

Ba'zan onaning qanday qilib bolani shoshayotgani, "tezda ovqatlaning, aks holda men uni dadaga beraman" deganini eshitishingiz mumkin. Bunday bema'ni so'zlar bolaning xarakterida ochko'zlikni shakllantirishi mumkin.

Hech qanday holatda shifokorlar, ukollar sizni qo'rqitmasligi kerak

Siz uni tez-tez ayblashingiz mumkin emas: "qanday ahmoqsan", "qanchalar qaysarsan", "sen qanday ish qilishni bilmaysan" va hokazo. Bola kasal bo'lib, davolanishga muhtoj bo'lsa, bola qarshilik ko'rsatadi qo'rqitish bo'lmaganidan ancha kuchliroq.

Bola o'zini yomon tutadi.

Ko'pgina ota-onalar adashib, go'dakka nisbatan qanday muomala qilishni bilishmaydi.

Ehtimol, ko'p odamlar foydalanadigan eng keng tarqalgan texnika - bu chalg'itish usuli. Bola qanchalik kichik bo'lsa, uning e'tiborini yig'lashga sabab bo'lgan sabablardan chalg'itish osonroq bo'ladi, injiqliklar.

Bu chaqaloqni tinchlantirishga yordam beradi, ammo bu to'g'ri xatti-harakatlarni tarbiyalamaydi. Shuning uchun, katta yoshda, chalg'itadigan usulni ishontirish, tushuntirish yoki to'g'ridan-to'g'ri o'qitish bilan almashtirish yaxshiroqdir.

Bolani nima uchun va qanday qilib jazolash kerak?

Bu erda bitta javob bo'lishi mumkin emas. Ushbu muammoni har bir aniq vaziyatda hal qilishda ota-onalarga yordam berish kerak, ularning chaqalog'iga bo'lgan muhabbatlari, undagi xarakterning eng yaxshi fazilatlarini tarbiyalash istagi, kelajakda uni xatolardan himoya qilish, javobni taklif qilish.

Agar kattalar bolaga etarlicha e'tibor berishsa va uni erkalatishsa, "oddiy erkalash bilan qattiq qarash" etarlicha bo'lishi mumkin

Bola bilan suhbatlashish yoki o'ynashdan bosh tortish, uning noto'g'ri xatti-harakatlari uchun hukm bo'lishi mumkin.

Jazo usullari bolaning yomon xulq-atvori tabiati bilan o'zaro bog'liq bo'lishi muhimdir.

5. Farzandingizni maktabgacha ta'lim muassasasiga borishga qanday tayyorlash kerak?

- bolalar bog'chasiga tashrif buyurish boshlanishidan 1-2 oy oldin, bolani bolalar bog'chasida qabul qilingan rejimga moslashtira boshlang. Bu qanchalik tez bajarilsa, chaqaloq uchun shuncha yaxshi bo'ladi. Bu sizga kelajakda bolalar bog'chasi davrida uxlashni, ovqat eyishni va boshqa narsalarni qilishni istamaslik bilan bog'liq ko'plab injiqliklardan qochishga imkon beradi. Bundan tashqari, chaqaloq bolalar bog'chasiga borishni boshlaganda, ushbu rejimga nafaqat ish kunlari, balki dam olish kunlari ham rioya qilish kerak.

- Siz bolani jo'natmoqchi bo'lgan bolalar muassasasida bolalar nima bilan oziqlanganligini so'rang. Uyda siz shunga o'xshash idishlarni tayyorlashingiz va ularni asta-sekin bolangizning ratsioniga kiritishingiz mumkin. Shuningdek, oziq-ovqatda bolalar bog'chasi rejimiga rioya qilishga harakat qiling.

- Farzandlari bog'chaga boradigan ota-onalar duch keladigan eng katta muammolardan biri bu bolaning ota-onasini qo'yib yuborishni va yangi begonalar bilan yolg'iz qolishni istamasligidir. Shuning uchun, agar sizda imkoniyat bo'lsa, ba'zan hech bo'lmaganda qisqa vaqt ichida bolani boshqa qarindoshlariga (dada, buvi, xudojo'y otalar) qoldiring. Asta-sekin chaqaloq o'z-o'zidan hamma narsaga dosh berishga odatlanib qoladi.

-Bolangizning boshqa odamlar bilan muloqotini kuchaytiring, masalan, kundalik sayr paytida. Uning yoshidagi bolalar yuradigan o'yin maydonchalarida yurishga harakat qiling. Bu bolaning bog'cha jamoasiga moslashishini osonlashtiradi.

-Bolangizga qulay bolalar bog'chasi kiyimlarini sotib oling. Kiyimlarni osongina echib olish va kiyib olish mumkinligiga alohida e'tibor bering. Xuddi shu narsa poyabzalga tegishli.

-Bolangizni uydagi yomon odatlardan - so'rg'ichlardan, butilkalardan, harakat kasalliklaridan va boshqalardan ajratishga harakat qiling.

-Farzandingizni idishga o'rgatish maqsadga muvofiqdir.

Ushbu oddiy qoidalarga rioya qilish sizga tez va osonlik bilan bolangizni bolalar bog'chasiga o'rnatishga yordam beradi. Bundan tashqari, o'zingizning chaqalog'ingiz o'sib-ulg'ayganligi va endi mustaqil ravishda bog'dagi ko'p narsalarga dosh berayotgani haqida sozlashni unutmang. Va keyin bola bolalar bog'chasiga tashrif buyurishni yaxshi ko'radi va siz u uchun xotirjam bo'lasiz.

Yana bir savol tug'iladi: bola qanday maktabgacha ta'lim muassasasi ommaviy yoki ixtisoslashtirilgan maktabga borishi kerak. Bu shifokorlar, defektologlar, psixologlarni o'z ichiga olgan MPPK tomonidan qaror qilinadi va maktabgacha ta'lim muassasasining profilini komissiya tanlaydi.

Maktabgacha ta'lim agentligi
Mavzuga doir
Maktabgacha ta'lim agentligi
Erta yoshdagi bolalar ta’lim sifati va natijalarini baholash bo‘yicha xalqaro MELQO baholash tizimi asosida Davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlari ta’lim-tarbiya jarayoni sifatini baholash bo‘yicha amalga oshirilgan ishlar

O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti raisligida 2024-yil 5-fevralda ijtimoiy sohadagi ustuvor vazifalar muhokamasiga bag‘ishlangan yig‘ilishda belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlash maqsadida maktabgacha ta’lim tizimidagi ustuvor yo‘nalishlardan biri maktabgacha ta’lim sifatini MELQO xalqaro baholash tizimi asosida baholab, keyingi o‘rinda uni milliy darajada yanada tadbiq etish maqsad qilib belgilangan. 2024-yil 1-chorak holatiga ko‘ra quyidagi ishlar amalga oshirildi: MELQO xalqaro  baholash vositasi O‘zbekiston Respublikasi ilk va maktabgacha yoshdagi bolalarning rivojlanishiga qo‘yiladigan davlat talablari va “Ilk qadam” davlat o‘quv dasturiga muvofiqlashtirildi; barcha materiallar raqamlashtirilib, o‘zbek, qoraqalpoq va rus tillariga tarjima qilindi; 250 Davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarini tanlab olish mezonlari ishlab chiqildi (shahar, tuman (qishloq) hududlari, 5-6 va 6-7 yoshli guruhlarning mavjudligi, genderlik/o‘g‘il bola va qiz bola);   Jahon bankining xalqaro ekspertlari ishtirokida tasodifiy tanlov (rondom usulida) har bir hududdan 250 Davlat maktabgacha ta’lim tashkiloti tanlab olindi; 250 Davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarining tanlov natijalari quyidagicha amalga oshirildi: shahar hududi –  68 (24%) tuman (qishloq) hududi –  182 (76%); 250 Davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarining har bir hududdan manzilli ro‘yxati shakllantirildi; 2024-yil 12-mart kuni joylarda ta’lim sifatini baholash jarayonini tashkil qilishda ko‘maklashadigan hududiy maktabgacha va maktab ta’limi boshqarmalari mas’ul vakillari ishtirokida onlayn seminar o‘tkazildi; 2024-yil 18-20 mart kunlari Erta yoshdagi bolalar ta’lim sifati va natijalarini baholash bo‘yicha xalqaro MELQO baholash tizimi asosida davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlari ta’lim-tarbiya jarayoni sifatini baholash ishlariga tayyorgarlik ko‘rishga qaratilgan DMTT direktorlari, metodistlari va tayyorlov guruh pedagoglari uchun onlayn seminar tashkil etildi; 2024-yilning 25-29 mart kunlari Baholash tizimi asosida ma’lumotlarni jamlash va ularni tahlil qilish bo‘ycha 30 nafar trenerlarni ta’lim muhiti (MELE) moduli asosida  tayyorlashga qaratilgan seminar-treninglar hamda 25 martdan 2 aprel kuniga qadar Baholash tizimi asosida ma’lumotlarni jamlash va ularni tahlil qilish bo‘ycha 60 nafar trenerlarni bolalarning rivojlanishi va ta’lim olishi (MODЕL) moduli asosida tayyorlashga qaratilgan seminar-treninglar bo‘lib o‘tdi. Treningda O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha va maktab ta’limi vazirligining 8 nafar, Maktabgacha ta’lim agentligining 10 nafar, ta’lim muhiti (MELE) moduli asosida ma’lumotlarni yig‘uvchi mutaxassislar 30 nafar, bolalarning rivojlanishi va ta’lim olishi (MODЕL) moduli asosida ma’lumotlarni yig‘uvchi mutaxassislar 60 nafari ishtirok etishdi. Seminar-treningda Sherri Li Motte – pedagogika fanlar doktori (DSc) Jahon bankining maktabgacha ta’lim yo‘nalishi bo‘yicha maslahatchi, Djonatan Seydan – Garvard universiteti ta’lim siyosati va dasturlarini baholash bo‘yicha (PhD) o‘z treninglari bilan ishtirok etishdi. Unda tarbiyalanuvchilar, pedagoglar, tashkilot direktori, ota-onalardan so‘rovnomalar olish hamda guruhni kuzatish orqali baholash bo‘yicha ma’lumotlar berildi. Shuningdek, trening ishtirokchilari seminar-treningda olgan bilimlarini amaliyotda qo‘llash va tajriba oshirish maqsadida joriy yilning 29-mart hamda 1-2 aperel kunlari tushlik vaqtiga qadar Chilonzor tumanidagi 24-, 215-, 256-, 261-, 291-, 538-sonli davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarida amaliyot o‘tashdi. Seminar-treningni tamomlagan ma’lumotlarni yig‘uvchilar (hisobchilar), O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha va maktab ta’limi vazirligi xodimlari, Maktabgacha ta’lim agentligining vakillari uchun yakuniy test sinovlari  tashkil etildi va natijalari bo‘yicha xalqaro sertifikatlar topshirildi. Ta’kidlab o‘tish joizki, hududlarda ma’lumot yig‘ish jarayoniga faqat sertifikatlangan mutaxassislar jalb qilinadi. 2024-yil 8-apreldan 3-mayga qadar hududlardagi 250 DMTTlarda ma’lumot yig‘ish jarayoni amalga oshirilishi rejalashtrilgan bo‘lib, reja-grafik ishlab chiqildi va mazkur grafik asosida hozirgi kunda tanlab olingan davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarida baholash ishlari o‘tkazilmoqda.   Ma’lumot uchun: MЕLQO nima? - Erta yoshdagi bolalar ta’lim sifati va natijalarini baholash bo‘yicha xalqaro vosita. MELQO – mamlakat darajasida 3 yoshdan 7 yoshgacha bo‘lgan (boshlang‘ich ta’limga o‘tishdan oldin) bolalarning rivojlanishi va ta’lim olishi to‘g‘risidagi ma’lumotlarni taqdim etishga mo‘ljallangan vositadir. MELQO – ko‘plab mamlakatlarda sinovdan o‘tgan va milliy baholash tizimlarini rivojlantirish uchun boshlang‘ich nuqta bo‘lib xizmat qiladi. MELQO – bolalarning rivojlanishi va ta’lim olishi (MODЕL) va ta’lim muhiti (MELE) ikki moduldan iborat bo‘lib, turli ko‘rsatkichlar bo‘yicha bolalarning rivojlanishi va ta’lim muhiti haqida to‘liq ma’lumot beradi. MODЕL moduli bolani bevosita kuzatish va ota-ona (uning o‘rnini bosuvchi shaxs) bilan suhbatlashish orqali erta ta’lim va rivojlanishning darajasini baholaydi. MELE moduli guruhda ta’lim muhitini kuzatish, pedagog va maktabgacha ta’lim tashkiloti direktori bilan suhbatlar orqali baholanadi. MELQO baholash vositalari o‘z modullari (MODEL, MELE)  bilan O‘zbekiston Respublikasi Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalarni rivojlantirishga qo‘yiladigan Davlat talablari va “Ilk qadam” davlat o‘quv dasturiga muvofiqlashtirilib, o‘zbek, qoraqalpoq va rus tillariga tarjima qilingan.    

Maktabgacha ta'lim agentligi
TILDA, FIKRDA, ISHDA BIRLIK

Muhtaram Prezidentimiz jaddid bobolarimizning ushbu g‘oyasini doimiy shiorimiz bo‘lib qolishi zarurligini ta’kidlagan edilar.  Darhaqiqat, qayerdaki til, fikr, ish birligi bo‘lsa, ya’nikim hamjihatlik bor joyda olg‘a siljish, rivojlanish bo‘ladi.    Bugun Yangi O‘zbekiston oldida turgan eng dolzarb vazifa – yosh avlod kamoloti yo‘lida qayg‘urish, pirovardida esa, mamlakat kelajagini yuksak darajalarda rivojlantirishdan iborat. Hech shubha yo‘qki, yoshlarni munosib vorislar etib tarbiyalashning eng maqbul yo‘li, bu – ma’naviyat, bu – ma’rifat yo‘lidir!   To‘raqo‘rg‘on tumanining “Yakkatom” mahallasida joylashgan 49-sonli davlat maktabgacha ta’lim tashkilotida o‘tkazilgan “Ma’naviyat fidoiylari” shiori ostidagi tadbir ana shu yuksak maqsadlar ro‘yobi yo‘lida tashkil etildi.    Aytish joizki, mazkur mahalla tuman hokimi sektori hisoblanadi. Umuman olganda esa, hokim sektori hududida 13 ta davlat maktabgacha ta’lim tashkiloti bor.       O‘tkazilgan tadbirga ana shu tashkilotlarning direktorlari, metodistlari taklif etildi. Unda so‘zga chiqqan tuman Maktabgacha va maktab ta’limi bo‘limi sho‘ba rahari Muhabbat Karimovaga ko‘ra:    – Biz maktabgacha ta’lim yoshidagi farzandalarimizni, ayniqsa, tayyorlov guruhlari tarbiyalanuvchilarini maktabga sifatli tayyorlay olyapmizmi? Ularga qanday ta’lim, qanday tarbiya beryapmiz? Zamon bilan hamnafas qadam tashlayapmizmi? Farzandlarimizdagi tug‘ma qobiliyatlarni o‘stirish uchun yana nimalar qilishimiz kerak? Ularni yaqin va uzoq tariximiz bilan kengroq tanishtirish, ulug‘ siymolarimiz qoldirgan ma’naviy merosni farzandlarimizga ko‘proq singdirish uchun tarbiyachilarimizning o‘zlari qanday bilim va salohiyatga ega bo‘lishi lozim. Bugungi tadbir orqali shu kabi savollarga javob topish bilan birgalikda amalga oshirishimiz zarur bo‘lgan vazifalar belgilab olindi, – deydi u.  Shubha yo‘qki, keyingi yillarda maktabgacha ta’lim ham son, ham sifat jihatdan o‘zgardi. Buning birgina misoli – mazkur tashkilot. Uning mana bu muhtasham binosi 2022-yilda davlat-investitsiya dasturi doirasida qurib foydalanishga topshirilgan edi. Endilikda bu yerda 6 ta guruh kesimida qamrab olingan 140 nafar 3 – 7 yoshli bola, zamonaviy shart-sharoitlarda ta’lim-tarbiya olmoqda. Ularga 11 nafar pedagog ta’limning “Ilk qadam” bosqichi sabog‘ini bermoqda.  Darhaqiqat, mazkur tadbirda o‘zbek xalqining buyuk siymolari yorqin bo‘yoqlarda aks ettirildi. Ular ijodidan she’r va qo‘shiqlar kuylandi. Ayniqsa, tashkilotlarning musiqa rahbarlari hamjihatligida taqdim etilgan ma’naviy-ma’rifiy, ko‘rgazmali va badiiy chiqishlar, ular tomonidan xalq ertaklari asosida tayyorlangan sahna ko‘rinishlari ko‘pchilikda juda katta taassurot qoldirdi.  Eng muhimi, tadbir davomida yosh iqtidorlar kashf etildi. Masalan, ushbu ta’lim tashkiloti tarbiyalanuvchisi Otabek Abdulhamidov yaqinda 6 yoshga to‘ladi. U hali bog‘cha tarbiyalanuvchisi bo‘lishiga qaramay shahmat donalari ustida kattalar bilan ham bemalol bellasha olishini amalda ko‘rsatib berdi.     Tadbir davomida yana bir iqtidor egasi – Dildora Yo‘ldashaliyeva ijro etgan raqslar barchani lol qoldirdi. U ayni paytda hokim sektori hududida joylashgan 24-sonli davlat maktabgacha ta’lim tashkilotining “G‘unchaoy” nomli tayyorlov guruhida tarbiyalanar ekan. Eng qizig‘i, endigina 6 yoshni qarshilayotgan bu qizaloq tumanning “Mozorko‘hna”  mahallasida yashovchi tadbirkor oilada tavallud topganiga qaramay, uning beg‘ubor qalbida halitdan san’atga bo‘lgan oshnolik, mehr va ishtiyoq barchani lol qoldirdi. Boz ustiga, oftobday charaqlab turgan bu qizchaning guruhdosh o‘rtoqlari Mushtariy Jo‘raboyeva, Ziyoda Solijonova, Mubina Ibrohimova, Zilola Ma’rufjonovalar ham raqs bobida ilk qadamlarini Dildora bilan yelkadoshlikda tashlashmoqda.  Tadbir davomida o‘tkazilgan ochiq mashg‘ulot va shuningdek, musiqiy rahbarlar jo‘rligidagi jonli konsert ishtirokchilar davrasiga ko‘tarinki zavq va shukuh baxsh etdi.

Maktabgacha ta'lim agentligi
Maktabgacha ta’lim agentligida sohada pedagog kadrlarni tayyorlash va ularning kasbiy salohiyatini rivojlantirish to‘g‘risida o‘quv-amaliy seminar bo‘lib o‘tdi

O‘quv-amaliy seminarda Agentlik tasarrufidagi 2 ta oliy ta’lim muassasalari Toshkent shahridagi Puchon universiteti va A.I.Gersen nomidagi Rossiya davlat pedagogika universitetining Toshkent shahri filiali, Maktabgacha ta’lim tashkilotlari direktor va mutaxassislarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish instituti hamda 91 ta pedagogika kollejlari rahbarlari ishtirok etishdi. 2 ta bosqichda o‘tkazilgan mazkur seminarda dastlab davlatimiz rahbari tomonidan belgilab berilgan sohada amalga oshirilishi lozim bo‘lgan ustuvor vazifalar ijrosi bu borada maktabgacha ta’lim sohasida pedagog kadrlarni tayyorlash va ularning kasbiy salohiyatini rivojlantirishda bajarilishi kerak bo‘lgan birinchi galdagi vazifalar to‘g‘risida O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha va maktab ta’limi vazirining birinchi o‘rinbosari - Maktabgacha ta’lim agentligi direktori Shin Agrippina Vasilevna amalga oshirilishi rejalashtirilgan ishlarga toʻxtaldi. Jumladan, bugungi kunda agentlik tasarrufidagi oliy ta’lim muassasalarida 2 640 nafar talabalar, pedagogika kollejlarida 8 ta ta’lim yo‘nalishi bo‘yicha jami 44 522 nafar o‘quvchilar tahsil olmoqda. Ularda ta’lim sifati holati moddiy-texnik bazadan samarali foylanish, ilg‘or xorijiy tajribalarni inobatga olib zamonaviy ta’lim va innovatsion texnologiyalar talablari asosida yuqori malakali kadrlarni tayyorlashda maktabagacha ta’lim sohasida o‘rta bo‘g‘in kadrlar tayyorlayotgan pedagogika kollejlari faoliyatini rivojlantirishda so‘nggi yillarda amalga oshirilgan ishlar hamda ularni yangi bosqichga olib chiqish muhim qadam ekanligi aytib o‘tildi.    Shundan keyin, pedagogika kollejlarida 2023-yil davomida amalga oshirilgan ishlar natijadorligi tahlil qilindi. Toshkent shahridagi Puchon universiteti va A.I.Gersen nomidagi Rossiya davlat pedagogika universitetining Toshkent shahri filiali, Maktabgacha ta’lim tashkilotlari direktor va mutaxassislarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish instituti hisobotlari eshitildi.  Kunning ikkinchi yarmida, o‘quv seminar doirasida Maktabgacha ta’lim tashkilotlari direktor va mutaxassislarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish institutida pedagogika kollejlari direktorlari uchun ta’lim jarayonini tashkil etishdagi o‘zini oqlab kelayotgan an’anaviy hamda zamonaviy tendensiyalarga alohida e’tibor qaratish bu borada lozim bo‘lgan asosiy vazifalar bo‘yicha seminarlar tashkil etildi. Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalarni rivojlantirish uchun innovatsion laboratoriya faoliyati bilan tanishildi. Shuningdek, o‘quv-amaliy seminar davomida pedagogika kollejlarini faoliyati samaradorligi bo‘yicha toifalarga kirish ehtimollari ko‘rib chiqildi hamda direktorlarga bu borada qisqa kirish seminar o‘tkazildi. O‘quv-amaliy seminar yakunida muammolar o‘rganildi, fikr-mulohazalar, takliflar eshitildi.              

Вид сайта
Размер шрифта